torsdag 17 februari 2011

Bröd

Båda recepten finns i denna lilla folder!
Igår fick jag den stora äran att stå i Maxiköket och baka!
Dagen gick jättefort och det var hur kul som helst, jag ville knappt gå hem!
Tänkte dela med mej av recepten på de 2 sorters bröd som jag bakade i flera omgångar.
Både är supermumsiga, tyckte både jag och kunder.
En del klagade dock på att det var russin i båda, men det kan man ju lätt hoppa över, är ju ändå bara en smaksättare. Kanske något annat gott i, t ex frysta lingon, ost, eller oliver?

MUFFINSBRÖD

 Ca 10 stycken
3 dl  Kungsörne Lantbrödsmjöl 4 sädesslag
2 dl vetemjöl
2 dl russin
½ dl krossat linfrö
1½ tsk bikarbonat
1 tsk salt
3 dl filmjölk
1 dl lingonsylt (1½ dl om du gillar lingon..)

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda alla torra ingredienser och russinen i en bunke.
Rör ner filmjölk och lingonsylt och blanda till en deg.
Sätt muffinsformar (amerikanska) på en plåt.
Fördela degen i formarna, de jäser inte så mycket, så ös på bara! :)
Grädda mitt i ugnen 18-20 minuter.
Jag tyckte att de fastnade i botten på formarna, så en väl smord
muffinsplåt funkar kanske bättre.

Inte rätt bild, men ganska likt..


LÅNGPANNEBITAR

16-20 bitar
50 g (1pkt) jäst
6 dl vatten, 37 grader
25 g smör eller margarin, rumsvarmt
2 tsk salt
2 msk ljus (bröd) sirap
1 dl russin
750 g (ca 1,4 l) Kungsörnen ljust lantbrödsmjöl

Smula ner jästen i en degbunke.
Häll över vatten och rör om tills jästen löst sig.
Klicka i matfettet.
Tillsätt övriga ingredienser, men spara ½ dl av mjölet till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
Låt den jäsa under bakduk 20-30 min.
Klicka ut den lösa degen direkt i smord långpanna, ca 30x40cm.
Platta ut degen med mjölad hand så att den täcker hela botten.
Skär med mjölad kniv i bitar och låt jäsa under bakduk, ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda mitt i ugnen 15-20 min.
Tag brödet ur långpannan och låt det svalna på galler under bakduk.
Bryt isär rutorna.
Lycka till med baket!
Puss o kram

1 kommentar: