söndag 1 maj 2011

Rabarber och jordgubbspaj

Gjorde en helt underbart god paj igår, när vi skulle till svärföräldrarna o grilla.
Tyvärr hann jag inte ta nån bild innan den var uppäten.. :)
14 Maj: Nu har jag bild! Strödde lite mandelspån över pajen oxå, mycket gott!



RABARBER OCH JORDGUBBSPAJ

Ca 6 portioner

SMULDEG:
2 dl vetemjöl
2 dl havregryn
3/4 dl socker
100 g smör eller 1 dl flytande margarin
FYLLNING:
3 stjälkar rabarber
½ liter jordgubbar
½ dl socker
2 msk potatismjöl

Blanda mjöl, havregryn och socker i en bunke.
Skär fast smör i småbitar och fördela med fingertopparna
till en smuldeg, eller använd bara en sked och rör ner flytande
margarin till en smulig deg.
Skala och skär rabarber i cm-tjocka bitar.
Skölj och snoppa jordgubbarna och skär dem i mindre bitar.
Lägg rabarber och jordgubbar i en ugnssäker form.
Strö över socker och potatismjöl.
Fördela smuldegen över fyllningen.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader 15-20 min.

Smaklig spis!
Puss o kram

2 kommentarer:

  1. Mums det lät gott!
    Får bli en tur till föräldrarna och plocka rabarber när dom mognat! =)

    SvaraRadera
  2. Jag fick ett litet tips om att det nog kunde vara gott med lite hackade nötter i smuldegen oxå! Det får vi prova nästa gång!

    SvaraRadera