tisdag 1 november 2011

Succékakan

Passade även på att baka lite idag (för ovanlighetens skull) när jag fick stanna hemma med sjuklingen.
Det blev en "Succékaka", som jag säkert inte ätit på 15 år.
O den var precis så god som jag mindes den!
Här kommer receptet:
 
SUCCÉKAKA
200  g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
GLASYR
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g mörk choklad
100 g smör
GARNERING
Flagad mandel

Smält smöret i en kastrull.
Ta den av värmen o rör ner socker o ägg.
Blanda kakao, mjöl, vaniljsocker o bakpulver i en skål.
Rör ner mjölblandningen i kastrullen.
Bred ut smeten i en långpanna med smort bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader 15-20 min.
Vänd kakan upp o ner på bakplåtspapper.
Dra försiktigt bort pappret på kakan.
Gör glasyren:
Blanda grädde, socker, sirap o choklad, i bitar, i en kastrull.
Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar o chokladen smält, 10-15 min.
Ta den av värmen o rör ner det kalla smöret i klickar.
Bred glasyren över kakan o strö över flagad mandel.
Låt kakakn kallna, o skär den sedan i rutor.
LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar