fredag 15 juli 2011

Saft o sylt

Igår torsdag var jag o köpte 15 liter jordgubbar.
Egentligen hade jag tänkt åka o plocka själv, men som vanligt kom jag inte iväg i tid, o så var det slut!
Sen stod jag hela dagen o pillade med mina jordgubbar.
Det blev saft, sylt, o en marmelad på jordgubbar, rabarber o lite vanilj.
Hade även plockat av mina svarta vinbär i onsdags, så det blev saft av dem med.
Mums!
Tyvärr fick jag inte vänt på bilderna, så ni får leva med de att ligger ner...
Jordgubbssaft, ca 4½ liter

Svartvinbärssaft, ca 1½ liter. Min favorit!

Jordgubbssylt till pannkakorna

Jordgubb- o rabarbermarmelad
Svartvinbärssaft blir det mera av senare, ska plocka av svärmors oxå när de mognat.
Tycker att det är smidigt att hälla dem på gamla läsk-plastflaskor, de kan man lägga längts ner i lådan i kylen, eller frysen om man vill.
Nu har vi iaf så vi klarar oss ett tag!
Puss o Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar